Informacja o przygotowaniu do małżeństw
- Małżeństwo można zawrzeć we własnej parafii narzeczonego lub narzeczonej. Zgodnie z prawem kościelnym o tym, do której parafii się należy, decyduje faktyczne zamieszkanie, a nie zameldowanie (kan. 102 KPK).
- Narzeczeni mają obowiązek zgłosić się do kancelarii w swojej parafii najpóźniej na trzy miesiące przed planowaną datą ślubu, aby spisać protokół przedślubny. Powinni przedstawić wówczas następujące dokumenty:
- dowód osobisty,
- aktualne świadectwo chrztu (wystawione nie dawniej niż przed 6 miesiącami),
- świadectwo bierzmowania (jeżeli brak adnotacji o bierzmowaniu na świadectwie chrztu),
- w przypadku wdowców i osób rozwiedzionych – dodatkowe dokumenty poświadczające stan wolny,
- świadectwo religii z ostatniej klasy,
- sam termin ślubu można uzgodnić odpowiednio wcześniej.
- Przygotowanie duchowe do małżeństwa obejmuje:
- udział w cyklu katechez przedmałżeńskich (informacja o terminach – w kancelarii),
- trzy indywidualne spotkania w poradni rodzinnej,
- dwukrotną spowiedź - po spisaniu protokołu oraz w ostatnim tygodniu przed ślubem.
- W ostatnim tygodniu przed ślubem narzeczeni wraz ze świadkami zgłaszają się do parafii, w której ma się odbyć ceremonia, w celu spisania aktu zawarcia małżeństwa, przedstawiając następujące dokumenty:
- indeks katechez przedmałżeńskich z wpisem drugiej spowiedzi przedślubnej,
- licencję, jeżeli małżeństwo zawierane jest poza własną parafią,
- zaświadczenie z USC uprawniające do „ślubu konkordatowego” lub świadectwo wcześniej zawartego małżeństwa cywilnego.
- Do ślubu na terenie parafii innej, niż własna parafia narzeczonego lub narzeczonej, wymagana jest pisemna zgoda własnego proboszcza jednej ze stron (tzw. licencja). Wydaje się ją po zakończeniu przygotowania do małżeństwa, a więc po spisaniu protokołu przedślubnego, opublikowaniu zapowiedzi i ukończeniu nauk przedmałżeńskich.
- Filmowanie i fotografowanie uroczystości ślubnej podlega przepisom liturgicznym i musi być wcześniej uzgodnione z duszpasterzem.